خانه / پیام روزانه / راهنمای استفاده از مراقبه روزانه برای زندگی بهتر
شاکتی گواین
مراقبه روزانه

راهنمای استفاده از مراقبه روزانه برای زندگی بهتر

توضیح در باره این مراقبه ها

اینکه روزانه سوژه‌ای برای مراقبه داشته باشید نعمت بزرگی است. هم احساس تکراری بودن و خستگی ناشی از آن را از بین می‌برد و هم فرصتی است تا بر موضوعات و عبارات متنوعی متمرکز شوید، چه‌بسا مراقبه‌ای برای فردی لذت‌بخش، برای فرد دیگر خنثی و برای نفر سوم ملال‌انگیز باشد. در سری مقالات مراقبه روزانه برای زندگی پیام‌های روزانه کتاب «بازتاب‌های نور» نوشته خانم شاکتی گواین ۶۷ساله نویسنده کتاب کلاسیک و بی­ نظیر «تجسم خلاق» را به شکل روزانه منتشر می‌کنیم، تا شما هر روز خوراکی برای روح و روان خود داشته باشید.

راهنمای عملی مراقبه
کتاب بازتاب های نور

اینکه مطالب کتابی عیناً و سلسله وار در سایت منتشر شود شاید برای عده‌ای تعجب‌برانگیز باشد اما این کار دو دلیل اصلی دارد، نخست اینکه، کتاب بازتاب‌های نور نوشته خانم شاکتی گواین، ترجمه بانو گیتی خوشدل، از نشر گفتار، در حال حاضر نایاب و یا کمیاب است، لذا شاید دسترسی به آن برای همه ممکن نباشد و دوم اینکه ارائه تدریجی و روزانه چنین مطالبی، انگیزه عمل را در فرد بیشتر می‌کند تا خواندن یکباره یک کتاب آن هم کتابی که هر صفحه آن نیازمند مراقبه و تفکر است.

راهنمای عمل مراقبه

خانم گواین در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «هر روز عنوانی دارد، پیامی یا مراقبه‌ای کوتاه، و عبارتی تأکیدی. آسان‌ترین راه استفاده از این کتاب، این است که آن را بردارید و پیام همان روز را بخوانید و عبارت تأکیدی آن روز را چند بار در طول روز با خود تکرار کنید.»

اما من راه بهتری را برای مراقبه پیشنهاد می‌کنم که توسط خودم و ده‌ها نفر دیگر در کلاس‌ها و کارگاه‌هایم تجربه شده است.

در نخستین گام بهتر است متن ارائه‌شده را چند بار با دقت و تعمق مطالعه کنید و در هر جمله عمیق شوید تا معنی آن کاملاً در شما جاافتاده گردد.

در گام دوم عبارت تأکیدی را نیز با دقت خوانده و حفظ کنید.

در گام سوم بدن را از هر راهی که بلدید به حالت وانهاده و آرام درآورید. راحت‌ترین راه برای تن آرامی (Relaxation) این است که در حالت راحتی قرار بگیرید، چشم‌ها را ببندید، چند نفس عمیق بکشید و به‌یک‌باره کل عضلات بدن را منقبض نمایید. چند ثانیه در حل انقباض بمانید و سپس به‌یک‌باره تمام عضلات را رها کنید و به حس آرامش ایجاد شده تمرکز کنید. اگر چنین کنید در عرض ۳۰ ثانیه به وانهادگی نسبی که مناسب استفاده برای تلقین به نفس و استفاده از عبارات تأکیدی است می‌رسید.

در گام چهارم در حالی که چشم‌ها را بسته نگه داشته‌اید، عبارت تأکیدی را تکرار کنید. می‌تواند به تعداد هفت، ده، ۲۰ یا حتی تا ۴۰ بار آن را تکرار کنید. سپس چند نفس عمیق کشیده و چشم‌ها را باز کنید. می‌توانید در حین تکرار آن را در ذهنتان بنویسید.

این تمرین که در مجموع کمتر از ۵ دقیقه زمان می‌گیرد بسیار قدرتمند بوده و در کمترین زمان بهترین بازدهی را خواهد داشت.

تجربیاتتان را در دفتر مخصوصی بنویسید. با گذشت زمان و با کسب تجارب بیشتر، می‌توانید کیفیت اجرای تمرین را تا حدودی تغییر دهید.

وبسایت خانم شاکتی گواین

این مقاله را هم بخوانید!

زندگی نامه استاد سیدا

زندگی نامه استاد سیدا

زندگی نامه استاد سیدا زندگی نامه استاد سیدا – محمد سیدا متولد مهاباد و ساکن ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *