خانه / قاطعیت / اراده‌ آهنین داشته باشید – ۱
secret-of-my-success

اراده‌ آهنین داشته باشید – ۱

داشتن اراده‌ای قوی به‌عنوان ابزاری مفید و یاری رساننده برای هر فردی ضروری است. یک دانش‌آموز برای موفقیت در تحصیل، یک دانشمند برای موفقیت در یک طرح پژوهشی، یک ورزشکار برای پیروزی در مسابقات، یک فرد صاحب کسب‌وکار برای موفقیت در شغلش و به‌طور کلی همه و همه، ناگزیر از داشتن اراده قدرتمند هستند. در مجموعه «اراده‌ای آهنین داشته باشید» قصد بررسی تئوریک عوامل کاهش یا افزایش اراده را نداریم و تنها به بررسی تکنیک‌های عملی ساده تا پیچیده تقویت اراده می‌پردازیم. این تمرین‌ها از منابع معتبر انتخاب و بیشتر آن‌ها آزمایش شده و نتیجه‌بخشی‌شان تجربه گردیده است. انجام آن‌ها شما را از مفید بودنشان مطمئن خواهد ساخت.

هفت نکته است که قبل از انجام تمرین‌ها دانستنشان ضروری است:

۱-      ساده بودن تمرین‌ها شما را دچار تردید نکند.

۲-      انجام همه تمرین‌ها در ابتدا نیازمند اندکی جوهر همت و اراده است. نباید این‌گونه تصور شود که برای تقویت اراده باید با بی‌ارادگی آغاز کرد و پیش رفت. این تمرین‌ها در واقع مانند بادی است که بر زغال نیمه افروخته اراده شما می‌دمد و آن را شعله‌ور می‌کند اگر زغالی به کل سرد و خاموش باشد با هزار بار دمیدن نیز شعله‌ور نمی‌گردد.

۳-      سعی کنید هنگام انجام تمرین‌ها ذهن نقادتان را خاموش کنید و به انتقادهای آن بی‌اعتنا باشید این کار نتیجه تمرین را دوچندان می‌کند، اگر نتوانستید خاموشش کنید نسبت به آن بی‌اعتنا باشید.

۴-      این تمرین‌ها صرفاً برای تقویت اراده نیستند به‌عنوان نمونه تمرین نخست برای رهایی از استرس و اضطراب نیز مفید است. یا تمرین دوم برای افزایش قدرت تمرکز و حتی روشن‌بینی نیز مؤثر است. تمرین سوم برای آرام‌سازی ذهن و تمرکز نیز بسیار مفید است.

۵-      بهتر است فقط یک تمرین را انتخاب کنید و به مدت حداقل ۲۱ و حداکثر ۴۰ روز آن را مرتب به شکل روزانه سه بار یا بیشتر انجام دهید و سپس به سراغ دیگر تمرین‌ها بروید.

۶-      واضح است که تمرین‌ها در بلندمدت نتیجه خواهند داد و نباید انتظار داشت پس از دو یا سه بار تمرین نتیجه کاملاً مشهود باشد؛ اما شک نکنید حتی همان بار نخست نیز مؤثر خواهند بود، تأثیری بسیار کوچک که به چشم نمی‌آید؛ اما طبق قانون انباشتگی نتیجه هر بار تمرین در وجود شما انباشته می‌شود و شما پس از مدتی احساس خواهید کرد که تغییری روی‌داده است.

۷-      تمرین‌ها با ترتیب خاصی ارائه نمی‌شوند و شما می‌توانید هر تمرینی را که بیشتر باب میل شماست انتخاب نمایید و شروع به عمل کنید.

در پایان یادآور می‌شوم اگر ما را از نظرات و پیشنهادهایتان و نیز تجاربتان از انجام این تمرین‌ها باخبر کنید خوشحال می‌شویم.

تمرین اول – تن آرامی

انجام صحیح و اصولی تمرین تن آرامی یا Relaxation می‌تواند به دو دلیل بر تقویت اراده مؤثر باشد. دلیل اول این است که این تمرین نیاز به حوصله دارد. هر تمرینی که نیاز به حوصله داشته باشد اگر در طولانی‌مدت انجام گیرد رفته‌رفته باعث تقویت ارده می‌گردد. دلیل دوم عبارت است از اینکه تن آرامی باعث افزایش آرامش در جسم و ذهن می‌گردد و درنتیجه ذهن راحت‌تر و باانرژی بیشتری آماده پذیرش تغییرات (از آن جمله افزایش اراده) می‌گردد. در مورد تمرین تن آرامی در کتاب هفت راز بزرگ موفقیت به‌طور مفصل صحبت کرده‌ام و تمرینات عملی آن را در لوح فشرده همراه کتاب انجام داده‌ام. لذا در اینجا از توضیح دوباره پرهیز می‌کنم.

تمرین دوم – بدون حرکت

هر طور که راحتید بنشینید. تصمیم بگیرید به مدت ده دقیقه بدون کوچک‌ترین حرکتی به نشستن ادامه دهید، می‌توانید از یک ساعت زنگ‌دار کمک بگیرید تا ده دقیقه بعد زنگ بزند. احتمال دارد در طول تمرین چیزهای مختلفی (بیشتر ذهن خودتان) مانع بی‌حرکتی شود؛ خارش بینی، درد گرفتن پاها، سنگین شدن سر، خشک شدن گردن و … اما شما باید بی‌هیچ سستی و بااراده‌ای سخت در مقابل این وسوسه‌ها مقاومت کنید. حتی ممکن است مگس یا پشه هم در حین تمرین به کمک بی‌اراده‌ها بیاید؛ اما شما تسلیم نشوید و به تمرین ادامه دهید. بعد از مدتی که ده دقیقه برایتان عادی شد می‌توانید زمان تمرین را به دوازده یا پانزده دقیقه افزایش دهید.

یک داستان

«گری زوکاو» در بخش هشتم کتاب جان و جانان داستان سفر خود به تایوان را نقل می‌کند و اینکه علاقمند می‌شود کونگ‌فو یاد بگیرد و استاد بزرگی را پیدا می‌کند و از او می‌خواهد تا به وی کونگ‌فو یاد بدهد. استاد می‌پذیرد و به‌عنوان اولین تمرین در روز اول از او می‌خواهد تا در به قول خودش «وضعیت عجیبی» قرار گیرد. استاد می‌گوید: «این وضعیت ایستادن اسب است.» و از او می‌خواهد بی‌حرکت در آن وضعیت بایستد و از او دور می‌شود. بدن گری به درد می‌آید. استاد بعد از مدتی می‌آید و حالت بدنی او را کمی اصلاح می‌کند و دوباره می‌رود. این تمرین تا دو ماه ادامه می‌یابد و وقتی گری از استاد می‌پرسد تا کی باید این تمرین را انجام دهم استاد پاسخ می‌دهد: «تا وقتی لازم باشد!» و باز گری می‌پرسد شما چقدر این وضعیت را تمرین کرده‌اید استاد پاسخ می‌دهد: «سه سال!»

این یک تمرین قدرتمند تقویت اراده است، البته در کنار سایر مزایایی که گری زوکا خود برمی‌شمرد.

تمرین سوم – میوه بهشتی

بی‌حوصلگی یکی از نشانه‌های ضعف اراده است. افراد بی‌حوصله معمولاً بی ارده نیز هستند. تمرین‌هایی برای افزایش صبر و حوصله وجود دارند که برخی از آن‌ها برای افزایش اراده نیز مؤثرند. یکی از آن‌ها تمرینی است که من نام آن را میوه بهشتی گذاشته‌ام. میوه‌ای که نیاز به پوست کندن دارد را انتخاب کنید. سیب، گلابی و پرتقال انتخاب‌های خوبی هستند. تصور کنید این میوه یک میوه بهشتی است و تصمیم بگیرید آن را در مدت زمان ۱۵ دقیقه پوست کنده و میل نمایید، یعنی با آرامش کامل گویی فیلمی از شما گرفته‌اند و آن را با یک‌هشتم سرعت عادی پخش می‌کنند. می‌توانید این مراحل را طی کنید: بوییدن، لمس کردن، با دقت نگاه کردن، پوست کندن، بوییدن قسمت بی پوست، بریدن، گاز گرفتن، جویدن طولانی‌مدت، بلع و احساس کامل مسیر آن. این کار در ابتدا می‌تواند بسیار سخت به نظر برسد؛ اما یکی از عالی‌ترین تمرین‌هایی است که تا حالا انجام داده‌ام چرا که علاوه بر افزایش اراده و حوصله باعث ایجاد آرامشی عمیق در شما می‌شود و نیز طعم میوه بهشتی را نیز به شما می‌چشاند.

تمرین چهارم – کاری بکنید

یکی از کارهایی را که باید انجام بدهید و چند وقتی است پشت گوش انداخته‌اید را انتخاب کرده و دست به عمل بزنید. هم‌اکنون بی‌هیچ توجیه و توضیحی دست‌به‌کار شوید. به هر ترتیب این کار باید انجام گیرد، چه زمانی بهتر از حالا؟ اگر قرار است اتاقتان را مرتب کنید هم‌اینک دست به کار شوید، اگر برای مرتب کردن اتاق به یک قفسه جدید نیاز دارید، بلند شده و برای خرید آن از خانه بیرون بروید، اگر چرخ ماشین پنچر شده با تاکسی بروید، بالاخره اقدامی عملی در راستای کار مزبور صورت دهید. این تمرین مفیدترین تمرین در این مقاله است چرا که اگر آن را به مدت چند روز متوالی انجام دهید نه تنها اراده‌تان تقویت می‌شود بلکه نظم زندگی‌تان نیز افزایش می‌یابد و کارهای عقب افتاده‌تان نیز انجام می‌شوند.

این مقاله را هم بخوانید!

زندگی نامه استاد سیدا

زندگی نامه استاد سیدا

زندگی نامه استاد سیدا زندگی نامه استاد سیدا – محمد سیدا متولد مهاباد و ساکن ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *